Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 13:45 #698645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27153
I stay tuned....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:01 #698651

En dus rechtop monteren, met aansluitingen naar boven.
(my 2 cents)
Zet je nog even het schema van je balancer er bij?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:06 #698652

al eerder genoemd: www.ti.com/product/BQ76920
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:39 #698665

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
It Paradyske schreef :
En dus rechtop monteren, met aansluitingen naar boven.
(my 2 cents)
Zet je nog even het schema van je balancer er bij?

of op de brede kant leggen, mag ook!

Balancers? Wellicht komt er een nog mooiere... Nog even geduld!

@roozeboos: kun je die ook voor 4 cellen gebruiken?

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:43 #698667

al het eerste tabelletje op de pagina zegt 3-5 cellen.
en het is uitbreidbaar met grotere chips.
Ik zeker voor deze oplossing gaan. Beter dan zelf wat in mekaar prutsen. ( met respect uiteraard)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 14:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:48 #698668

roozeboos's Profielfoto

al eerder genoemd: www.ti.com/product/BQ76920

Mooi ding! TI is (was?) ook nogal scheutig met samples...
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 14:49 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 14:54 #698672

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
De kop zegt het meteen al! Vreemd, ik heb in gedachten dat het ding 6-16 cellen aankon...
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 15:32 #698686

dat was die andere die ik toen eerst aandroeg. maar de familie is breder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 15:37 #698689

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Peper schreef :
De initiële laadspanning van 4,2V zakte naar 4V en zit nu op 3,8V waarbij eens in de 5 jaar je kennelijk de cellen toch weer naar 4V moet laden. De theorie hierachter heb ik nergens kunnen achterhalen (en kan dus commercieel zijn geïnspireerd).
De laad-eindspanning is in 5 jaar van 4 naar 3,8 naar 3,75 naar 3,65V gezakt (met de initiële laadspanning mee), ook weer zonder enige vindbare natuurkundige verantwoording.

In het verleden heb ik hier op het forum de data van wat er met stroom,spanning en tijd gebeurt tussen 3,5 en 4 volt tijdens het laden gepubliceerd. Voor diegene die graag wil snappen wat de achterliggende redenen zijn om deze spanningen zo in te stellen zouden even de zoek functie kunnen gebruiken en de grafieken bestuderen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 18:52 #698738

  • hvdm
  • hvdm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Interessant topic.

Wat is er precies niet goed genoeg aan de balancers uit praag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 19:16 #698743

Peper, je stond al bij mijn favorieten. Nu met stip... :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:10 #698762

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
hvdm schreef :
Interessant topic.

Wat is er precies niet goed genoeg aan de balancers uit praag?

De balanceerstroom is niet groter dan 700mA. Dat is niet verkeerd, maar bij een 100Ah cel is dat niet erg veel. Zeker niet bij asymmetrische belasting. Zij stellen ook voor dat je eventueel 2 balancers parallel over de cel kunt zetten voor verdubbeling van de balanceerstroom.
De balancer snijdt de spanning niet af bij de maximale laadspanning door meer stroom door te laten. De stroom neemt wel toe maar de spanningsval over de belastingsweerstanden ook en daarmee gaat de spanning dan ook omhoog boven de laad eindspanning en zul je de cellen dan uiteindelijk gaan overladen als dit lang voortduurt.
Bij overladen kunnen de cellen te warm worden. Voor Li-polymeer cellen is dat dodelijk. Die ontploffen dan. Voor LiFePO cellen is dat schadelijk, daar worden ze 'bol' van en passen ze niet meer in het 'accucellenrek'.

Wat de balancers uit Praag voor hebben, is dat ze op een overkoepelend BMS kunnen worden aangesloten zodat wederkerige beïnvloeding mogelijk is zoals het extra laden van een lege cel terwijl een volle cel dan minder krijgt. Bij de 'super zener' balancers gebeurt dit pas als er een cel vol zit. Aangesloten op een overkoepelend systeem vormen de balancers voor een deel geen autonoom systeem meer. Is dat erg? Weet ik niet!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:11 #698763

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
Belerion II schreef :
Peper, je stond al bij mijn favorieten. Nu met stip... :) .
:blush: :blush: :blush:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:18 #698769

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Peper schreef :

...
De balancer snijdt de spanning niet af bij de maximale laadspanning door meer stroom door te laten. De stroom neemt wel toe maar de spanningsval over de belastingsweerstanden ook en daarmee gaat de spanning dan ook omhoog boven de laad eindspanning en zul je de cellen dan uiteindelijk gaan overladen als dit lang voortduurt.
...

Dit verhaal klopt echt niet!

Je kunt met een balancer de niet de stroom "af snijden". Een balancer is bedoeld om stroom te balanceren, zoals de naam ook al doet vermoeden.

Het gaat erom om de ongelijkheid in de cellen weg te werken, niet om de cellen individueel te laden. Dat doet je met een lader, zoals die naam ook al doet vermoeden.

Een balancer, die tevens autonome lader is, is een totaal ander verhaal. Daar komt nog wel wat meer bij kijken, als het al technisch mogelijk is.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:20 #698771

evengoed kan je ze er niet voor maken:
www.batteryspace.com/Smart-Bal...Balance-Current.aspx
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:27 #698778

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
JohnBerg schreef :
Peper schreef :

...
De balancer snijdt de spanning niet af bij de maximale laadspanning door meer stroom door te laten. De stroom neemt wel toe maar de spanningsval over de belastingsweerstanden ook en daarmee gaat de spanning dan ook omhoog boven de laad eindspanning en zul je de cellen dan uiteindelijk gaan overladen als dit lang voortduurt.
...

Dit verhaal klopt echt niet!

Je kunt met een balancer de niet de stroom "af snijden". Een balancer is bedoeld om stroom te balanceren, zoals de naam ook al doet vermoeden.

Het gaat erom om de ongelijkheid in de cellen weg te werken, niet om de cellen individueel te laden. Dat doet je met een lader, zoals die naam ook al doet vermoeden.

Een balancer, die tevens autonome lader is, is een totaal ander verhaal. Daar komt nog wel wat meer bij kijken, als het al technisch mogelijk is.

Ik had het trouwens over spanning afsnijden! Niet stroom!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:40 #698784

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Deze discussie ga ik nauwlettend volgen en ik hoop dat het leidt tot een configuratie die ik binnenkort aan ga schaffen.

Wat ik nog mis in de bijdragen is het BMS (battery management system) om onderspanning en overladen te voorkomen. Mag ik jullie uitnodigen om ook daar je licht over te laten schijnen?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:50 #698788

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
Overladen wordt aan gewerkt.

Onderspanning, daar heb ik een eigen visie op... En dat heeft alle nadelen van een eigen visie!

Bij het bijna leegraken van de accu, moet je de accu niet afschakelen, maar de belasting die de onderspanning veroorzaakt. (ja, ik weet het, ik ga weer dwars tegen de gevestigde orde in)

Dat betekent dat je koelkast, je ankerlieren en je stuurautomaat moeten worden uitgeschakeld, zodat je kajuitverlichting en je marifoon langer aan zal blijven.

Het afschakelen vind ik dus geen taak van het BMS maar van de apparaten.

Mijn licht... Nu dat van anderen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 20:55 #698790

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dat is precies wat ik doe peper: afschakelen!
Motor op minimaal vermogen, daarna uit, marifoon zet ik uit, enz enz. Letterlijk wat ik deed toen ik op nieuwjaarsdag terugzeilende van terschell9ng deed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 21:09 #698796

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Peper schreef :
Onderspanning, daar heb ik een eigen visie op... En dat heeft alle nadelen van een eigen visie!

Bij het bijna leegraken van de accu, moet je de accu niet afschakelen, maar de belasting die de onderspanning veroorzaakt. (ja, ik weet het, ik ga weer dwars tegen de gevestigde orde in)

Dat betekent dat je koelkast, je ankerlieren en je stuurautomaat moeten worden uitgeschakeld, zodat je kajuitverlichting en je marifoon langer aan zal blijven.

Hmm, klinkt wel logisch. Ik kan me voorstellen dat ik de marifoon zou willen gebruiken, ook als dat schade aan de accu veroorzaakt.
De regelaar van mijn koelkast schakelt hem helaas pas af bij 10,8V. Dat is te laag voor het LiFePO4-pack want dat loopt schade op bij lager dan 4 x 2,8 = 11,2 V

Als ik aan boord ben, houd ik wel een oogje op de accu monitor, maar als ik niet aan boord ben is het fijn als de apparatuur voor zichzelf kan zorgen.

En dan nog een vraagje. Is een gangbare accumonitor (in mijn geval de Nasa BM-1) nog bruikbaar bij een LiFePO4-accu? Ik herinner me iets van Peukert...
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 21:11 #698797

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Afschakelen lijkt IMHO een separate functie. Je zou ook kunnen overwegen om nog "getrapt" af te schakelen. Dus als het minder wordt eerst een minder belangrijke groep, wordt het spannender een volgende groep enz.

Overigens is het afschakelen van de groep met de ankerlier geen kattendrek. Alleen de dikke kabels al ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 21:24 #698800

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Arcadia schreef :
En dan nog een vraagje. Is een gangbare accumonitor (in mijn geval de Nasa BM-1) nog bruikbaar bij een LiFePO4-accu? Ik herinner me iets van Peukert...

Stroom en spanning kun je uiteraard nog wel zien, maar de laadtoestand, tijd tot ontlading, laad tijd etc. niet meer.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 21:25 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 20 jan 2016 21:32 #698801

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3570
Peukert is voor loodzwavelzuur accu's. Die hebben een hogere Ri en daardoor een lager laad/ontlaad rendement. Met de Peukert berekening houdt je rekening met sulfatering van de platen en probeer je die te minimaliseren. Dat is voor LiFePO accu's helemaal niet nodig.
Overigens is de minimale celspanning tegenwoordig op 2,5V gesteld, dat wil zeggen je mag tot 10V terug gaan. Dan is je koelkast dus allang uit.

Ik ben ooit tot 32V teruggegaan (op 16 cellen). Bij langzaam (met 1A max) weer terugladen heb ik daarna geen capaciteitsverlies gemerkt. De Torqeedo cruise R4 schakelt zichzelf terug en daarna helemaal af. Dit is mijn grootste belasting.

Een loodzwavelzuur accu monitor kan ook voor LiFePO accu's worden gebruikt. De alarmgrenzen zullen wel ingesteld moeten worden op de grenzen voor een LiFePO accu.
Door de lage Ri geeft de klemspanning van een LiFePO accu meer zeggingskracht dan bij een lood zwavelzuur accu. een hele eenvoudige spanningsmeting kan al veel betekenen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 jan 2016 18:45 #699052

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Peper schreef :
It Paradyske schreef :
En dus rechtop monteren, met aansluitingen naar boven.
(my 2 cents)
Zet je nog even het schema van je balancer er bij?

of op de brede kant leggen, mag ook!

Voor mij als leek is het fijn als jullie het even eens willen worden ;)
Want op www.ev-power.eu/important-informations-for-batteries/ lees ik "The LiFePO4 should be always mounted with the terminals facing upwards", maar ergens anders (ik kan niet terug vinden waar) heb ik gezien dat ze ook op één van de smalle kanten geplaatst kunnen worden.
Edit: teruggevonden: gwl-power.tumblr.com/tagged/WinstonBattery en visforvoltage.org/forum/9972-t...sky-cell-orientation

Dat is voor mij nogal relevant omdat de meeste cellen te hoog zijn om bij mij in de bestaande accuruimte te plaatsen. Dan is 100Ah de grootste die ik kan plaatsen, terwijl een maatje groter wenselijk is. Bij plaatsing op de brede of smalle kant heb ik meer keuze.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 18:52 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 21 jan 2016 19:02 #699056

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
bij martervolt op de site staat dat je ze ook liggend op de brede kant mag neerleggen
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.829 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl